Door Edgar Tijhuis: Tussen de kerosinedampen op een luchthaven lijkt het moeilijk voor te stellen dat veel luchthavens voorop lopen in de overgang naar een meer duurzame economie. Zelfs het cradle to cradle idee is de drijvende kracht achter allerlei innovatieve projecten op luchthavens. Meest invloedrijk lijkt op dit moment de toepassing van zonne-energie overal ter wereld. Alleen in de tropen zeker? Nee hoor! Ook bijvoorbeeld op Schiphol of Zaventem. Vier voorbeelden laten zien hoe snel de ontwikkelingen gaan.
1. Cochin International Airport
In 2013 startte een klein pilot project op Cochin International Airport in India. Zonnepanelen werden op het dak van de luchthaven geplaatst om de bruikbaarheid van zonne-energie te testen. De pilot liet de enorme potentie van zonne-energie zien en al snel werd een zonnepark ontwikkeld dat genoeg energie opwekte voor de hele luchthaven. Momenteel wordt zelfs overtollige energie teruggegeven aan het elektriciteitsnet. De bijnaam van Cochin International Airport werd al snel “The World’s First Solar Airport”. Het is drie jaar later in 2016 echter zeker niet de enige meer.
2. Galapagos Ecological Airport
Seymour Airport in Baltra, ook wel bekend als Galapagos Ecological Airport, gebruikt alleen maar duurzame energie. Zonnepanelen boven op de terminal voorzien in 35% van de benodigde energie terwijl windmolens voor de overige 65% zorgen.
3. George Airport
In Zuid Afrika volgde George Airport in februari dit jaar het voorbeeld van Cochin en werd de eerste luchthaven in Afrika die voornamelijk op zonne-energie draait. Terwijl de zon volledig in de energiebehoefte voorziet gedurende de dag, wordt ‘s nachts nog gebruik gemaakt van het energienet. In mei volgde het Zuid-Afrikaanse Kimberly Airport als tweede luchthaven en in juli Upington International Airport. De ontwikkelingen gaan razendsnel en de ene na de andere luchthaven stapt over op meer duurzame energiebronnen.
4. Schiphol
Op het terrein van Schiphol is een zonnepanelenpark aangelegd waarmee energie wordt opgewekt voor de 35 elektrische bussen voor passagiers. Daarnaast is een nieuw busstation geopend die gemaakt werd van een oude vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog. Het ligt vol met zonnepanelen dat genoeg energie opwekt voor het station, inclusief de LED verlichting die verschillend kleuren projecteert op het unieke bouwwerk.
Edgar Tijhuis is publicist bij Luchthaven.nl, Vastgoedwereld, Plugin Magazine, Salon, Versopolis, Fine Dining Lovers en andere media. Daarnaast is Edgar Tijhuis eigenaar van Katschberg Consulting in Amsterdam.